Daně
18. 4. 2018

Brexit: cla a nepřímé daně, pokud bude Británie třetí zemí

29. března 2019 uplyne dvouletá lhůta ode dne, kdy Velká Británie oznámila svůj záměr vystoupit z Evropské unie. Pokud se Británie a EU do tohoto data nedohodnou na určitém přechodném období, přestane od 30. března 2019 ve Spojeném království platit veškeré primární a sekundární právo Unie a Velká Británie se stane vůči EU a jejím členským státům třetí zemí.

Václav Baňka
Tomáš Havel
Lucie Leopoldová
Dle posledního vývoje to zatím vypadá, že se Velká Británie s EU dohodnou na přechodném období, které bude platit do konce roku 2020. Nicméně – jak uvádí představitelé Evropské rady – dokud nebude dohodnuto vše, není dohodnuto nic.
 
I z tohoto důvodu vydává Evropská komise celou řadu oznámení, která již nyní upozorňují podnikatelskou sféru na důsledky v dané oblasti, pokud se Velká Británie stane třetí zemí. Jedno z oznámení se týká i oblasti cel a nepřímých daní. 
 
V oblasti cel by taková situace znamenala následující:
 
  • Dovoz a vývoz zboží podléhá celnímu dohledu a kontrolám, uplatňují se běžné celní formality včetně celních deklarací a celní orgány mohou požadovat zajištění celního dluhu.
  • Uplatňuje se běžná celní nomenklatura včetně použití příslušných celních sazeb.
  • Povolení udělující status schváleného hospodářského subjektu (SHS) a další povolení k celnímu zjednodušení, vydaná celními orgány Spojeného království, již nebudou platná na celním území Unie.
  • Zboží pocházející ze Spojeného království, které je součástí zboží vyváženého z EU do třetích zemí, se již nebude pro účely společné obchodní politiky EU považovat za původní.
 
V oblasti nepřímých daní potom bude dopad následující:
 
  • Zboží pořízené členským státem EU ze Spojeného království nebo zboží odeslané z členského státu EU do Spojeného království se bude nově považovat za dovoz a vývoz se všemi důsledky. 
  • Osoby povinné k dani využívající režim jednoho správního místa (tzv. Mini-One-Stop-Shop) se budou nově muset k MOSS registrovat v některém z členských států EU.
  • Osoby povinné k dani usazené ve Spojeném království a nakupující zboží nebo služby z členských států EU si již nebudou moci nárokovat vrácení vstupní DPH elektronicky. I přesto však budou moci členské státy zaplacenou daň vrátit v případě, že s nimi Velká Británie bude mít uzavřenou dohodu o reciprocitě.
  • Členské státy EU, na jejichž území budou společnosti usazené ve Spojeném království uskutečňovat zdanitelné transakce, budou moci vyžadovat ustanovení daňového zástupce, který bude ručit za splatnou daň.
  • Dodavatelé z EU, kteří dodávají zboží podléhající spotřební dani do Spojeného království, nebudou nadále moci využívat systém EMCS pro dodávky v režimu podmíněného osvobození od spotřební daně. 

Pro úplnost dodáváme, že například v oblasti přímých daní by okamžité důsledky brexitu mohly znamenat nemožnost uplatnit snížené zdanění výplat dividend, plateb licenčních poplatků a úroků tak, jak je umožňují příslušné evropské směrnice. Významné by mohly být i dopady v oblasti volného pohybu osob, ať již například z pohledu různých administrativních povolení nebo důchodového pojištění. I když je více pravděpodobné, že se dohodu o přechodném ustanovení podaří uzavřít, je nutné všechny relevantní oblasti sledovat a připravit se na situaci, která může dnem vystoupení Velké Británie z EU 29. března 2019 nastat. 

Sdílet článek
LinkedIn
Webdesign