Marketingové soutěže a daň z příjmů: na co si dát pozor


Při přípravě marketingových soutěží je pro pořadatele důležité zvážit i možný daňový dopad. Zdanění výher, odpočet DPH nebo daňová uznatelnost nákladů ovlivňují finanční efektivitu soutěže. Nesprávné nastavení může vést k dodatečným nákladům nebo sankcím.
Marketingové soutěže představují efektivní nástroj, který podnikatelé využívají k posílení povědomí o značce, zvýšení angažovanosti zákazníků a k podpoře prodeje. Tyto soutěže přitahují pozornost potenciálních zákazníků a vytvářejí příležitosti pro interakci se stávajícími klienty. Na co si dát pozor z pohledu daně z příjmů?
Daň z příjmů právnických osob
Podnikatelé při organizaci marketingových soutěží vynakládají náklady na různé aktivity od zajištění samotné soutěže, přes její propagaci a nákladů na výhry až po občerstvení při předání cen. V oblasti daní z příjmů ale neexistuje specifická úprava pro posouzení těchto nákladů jako celku, proto je nutné posoudit každý individuálně.
Pokud zákon o daních z příjmů obsahuje pro určitý typ nákladu zvláštní ustanovení, pak tento náklad musí být posouzen podle příslušného ustanovení. Například náklady na občerstvení jsou daňově neuznatelné, i když byly případně vynaloženy v souvislosti s pořádáním marketingové soutěže. Pokud zákon příslušný náklad specificky neupravuje, je nutné ho posoudit podle obecného ustanovení. Klíčovým faktorem pak je, zda byl náklad vynaložen za účelem dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. V tomto případě mohou být náklady na marketingové soutěže považovány za výdaje na reklamu a propagaci, které mohou být daňově uznatelné.
Pořadatelé soutěží dále musí zohlednit srážkovou daň z příjmů fyzických osob, kterou odvádějí za výherce nepeněžních cen. Tato daň, stejně jako DPH, může být považována za daňový náklad. Správné daňové posouzení vyžaduje pečlivou evidenci a dokumentaci všech souvisejících nákladů a daní.
Daň z příjmů fyzických osob
Výhry v soutěžích mohou být daňovým úskalím i pro výherce. Zásadním pro daňové posouzení je osoba příjemce výhry, od které se odvíjí daňové dopady.
Pro fyzické osoby platí, že výhry do hodnoty 50 000 Kč jsou osvobozeny od daně. Pokud hodnota výhry přesáhne tuto částku, podléhá celá výhra srážkové dani ve výši 15 %. Pokud byla výhra získána v souvislosti s podnikáním či se zaměstnáním (tj. zaměstnanec by výhru nezískal, kdyby nepracoval u příslušného zaměstnavatele), limit pro osvobození ve výši 50 000 Kč se neuplatní. Podnikatelé výhru zdaňují jako příjem z podnikání a zaměstnanci jako příjem ze závislé činnosti.
Podnikatelé by měli věnovat zvýšenou pozornost soutěžím s mezinárodním přesahem. Zohledňují se přitom pravidla daná smlouvou o zamezení dvojího zdanění mezi Českou republikou a státem výherce. Výhry se obvykle považují za „jiný příjem“ a podléhají zdanění v zemi rezidence výherce.