Zpět na výpis

O zaručované úvěry v programu COVID II už lze žádat

Od čtvrtka 2. dubna se přijímají žádosti k zaručovaným úvěrům COVID II. Zároveň byly zveřejněny podrobnější informace, jak o podporu žádat.

Program bude pro příjem žádostí otevírán postupně vždy s alokací 1,5 miliardy Kč na každé kolo. Po naplnění kapacity bude příslušné kolo pro příjem žádostí uzavřeno a další kolo se vyhlásí 10 pracovních dnů po ukončení předchozího kola. Tento postup se bude opakovat až do vyčerpání celkové alokace, která je dle Českomoravské záruční a rozvojové banky (ČMZRB) pět miliard korun.

O podporu COVID II nemohou žádat subjekty na území hl. města Prahy. Aktuálně probíhají jednání o podpoře pro pražské subjekty na úrovni ČMZRB, MPO a zástupců Prahy. O výsledcích budeme informovat.

Pro získání podpory v rámci COVID II je nejprve nutné požádat o úvěr některou z komerčních bank, které do programu COVID II přistoupily. Seznam spolupracujících bank je uveden na stránkách ČMZRB. Délka vyřizování úvěru závisí na rychlosti úvěrového procesu dané banky. Až poté, co se poskytnutí úvěru předschválí, je možné požádat o podporu v rámci COVID II, která by měla být vyřízena během několika pracovních dnů.

Žádost o podporu v programu COVID II musí obsahovat:

  1. Řádně vyplněný formulář žádosti o poskytnutí podpory (oficiální formulář v požadovaném formátu) obsahující zejména informace o žadateli, charakteristiku projektu a zaručovaného úvěru, čestná prohlášení, informace o ochraně osobních údajů aj.;
  2. řádně vyplněnou přílohu Projekt, tzv. příloha PCX (formulář v požadovaném formátu) obsahující zejména přehled předpokládaných nákladů, na které bude úvěr a záruka žádána, a stručný popis projektu;
  3. kopii smlouvy o úvěru, ve které bude uvedeno poskytnutí bankovní záruky ČMZRB jako požadované zajištění nebo vyjádření příslušné banky o podmínkách poskytnutí úvěru (tzv. příloha ACX, kterou vyplňuje úvěrující banka).

Všechny dokumenty je nutné předložit v den podání žádosti o podporu prostřednictvím ePodatelny. Pro urychlení schválení záruky se doporučuje podat ještě další přílohy, např. přílohu DCX (prohlášení k podpoře de minimis), přílohu MSP (prohlášení o velikosti podniku), přílohu ID (o identifikaci pro právnické osoby) a účetní závěrku za poslední dva uzavřené roky v libovolném formátu.

Do roka od podepsání smlouvy o záruce bude ČMZRB vyžadovat informaci o realizaci projektu (tj. potvrzení o provozních výdajích uhrazených ze zaručovaného úvěru). Na jeden projekt lze poskytnout pouze jednu záruku. Další žádost o podporu bude možné podat nejdříve šest měsíců po datu podání předchozí žádosti.

Celková výše příspěvku na úhradu úroků se bude odvíjet od výše zaručovaného úvěru vyčerpaného na úhradu provozních nákladů. Finanční příspěvek bude vyplácen zpětně na základě potvrzení příslušné banky o úhradě úroků žadatelem. Žadatel ale nebude povinen toto potvrzení ČMZRB předkládat, vše by si měla ČMZRB vyřídit automaticky s příslušnou bankou.

Příspěvek nesmí přesáhnout:

  • 30 % a max. 150 tisíc Kč v případě poskytnuté výše zaručovaného úvěru do 500 tisíc Kč včetně;
  • 20 % a max. 200 tisíc Kč v případě poskytnuté výše zaručovaného úvěru nad 500 tisíc Kč, ale do jednoho milionu Kč včetně;
  • 15 % a max. jeden milion Kč v případě poskytnuté výše zaručovaného úvěru nad jeden milion Kč, ale max. do 15 milionů Kč.

O podporu COVID II lze očekávat velký zájem, a proto je v případě zájmu zapotřebí podat žádost co nejdříve.