Novela DPH 2019: změny oproti původnímu návrhu
Novela DPH 2019, s níž jsme vás seznamovali v minulých vydáních Aktualit, doznala prvních změn. K posunu došlo například v přístupu Generálního finančního ředitelství (GFŘ) k problematice úpravy daně v případě dlužníka v reorganizaci.
Změna definice dotací k ceně až od roku 2021
Nové pojetí dotací, které vstupují do základu daně a je z nich tedy odváděna DPH na výstupu, jsme zmiňovali již v květnovém vydání našich Aktualit. Po připomínkové řízení došlo k posunutí účinnosti ustanovení, které dotace upravuje. Dle současného znění návrhu novely by pozměněné vymezení dotací mělo být účinné až od 1. ledna 2021. Do roku 2021 by tedy zůstala v platnosti současná definice dotace k ceně. Od roku 2021 má pak být dotací k ceně, která vstupuje do základu daně, částka z veřejných zdrojů, která je poskytnuta v přímé souvislosti s plněním a má přímý vliv na cenu plnění.
V důvodové zprávě vysvětluje ministerstvo financí posunutí účinnosti poskytnutím dostatečné doby na přípravu plátcům, kteří svou ekonomickou činnost plně nebo částečně realizují z příjmů z veřejného rozpočtu. V předstihu by měla být zpracována i nová metodika GFŘ, díky níž budou plátci moci snáze reagovat na tuto změnu. Zároveň se pro plátce, kteří postupují nebo budou postupovat v této oblasti ještě před lednem 2021 eurokonformním způsobem (a tedy posuzují přímou vazbu dotace na cenu již nyní), deklaruje, že takový postup je v souladu s principy daně z přidané hodnoty.
Reorganizace a informace GFŘ
Změn doznal rovněž přístup GFŘ k možné úpravě původně odvedené DPH v případě nezaplacených pohledávek za dlužníkem, jehož úpadek je řešen formou reorganizace. V této souvislosti vydalo GFŘ v srpnu 2018 Informaci, v níž specifikuje podmínky, za kterých je možné úpravu daně provést. Podstatné je, že musí dojít ke snížení pohledávky. Tato skutečnost dále musí být zřejmá z reorganizačního plánu. Jde tedy o restrukturalizaci pohledávek věřitelů spočívající v prominutí části dluhů dlužníka včetně jejich příslušenství. Důležité je, že opravu základu daně je možné provést nejdříve za zdaňovací období, v němž nabylo účinnosti rozhodnutí o schválení reorganizačního plánu.
Naopak v případě „pouhého“ odkladu splatnosti pohledávek není logicky úprava původně odvedené daně možná, protože takovým postupem není snížen základ daně u pohledávky věřitele. Obdobně nelze úpravu daně provést v případě existence spoludlužníka nebo ručitele, a to do výše jejich ručitelského/spoludlužnického závazku.