Zpět na výpis

SDEU rozhodoval o zamítnutí žádosti o vrácení DPH

Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) konstatoval, že jednoměsíční lhůta pro předložení doplňujících údajů v rámci řízení o vrácení DPH není lhůtou prekluzivní. Pokud vnitrostátní právní úprava nepovoluje v odvolacím procesu předložit nové důkazní prostředky, systematicky tak brání vracení DPH.

Slovenská společnost působící v energetice provedla v Maďarsku montážní a instalační práce. Za tímto účelem pořídila v Maďarsku různá plnění, u kterých následně zažádala o vrácení DPH. Maďarský správce daně společnost vyzval, aby ve lhůtě jednoho měsíce předložila v této věci doplňující informace. Společnost na výzvu nereagovala, a tak správce daně řízení zastavil. Poté se společnost odvolala a doložila všechny požadované informace. Odvolací orgán zamítavé rozhodnutí potvrdil s tím, že v rámci odvolání nelze předkládat nové důkazy, pokud o nich odvolatel věděl už před vydáním prvního rozhodnutí.  

Společnost proti tomuto rozhodnutí podala žalobu u městského soudu v Budapešti. Argumentovala zejména tím, že zákaz předložení nových důkazů dle maďarského práva představuje věcné omezení práva na odvolání a že lhůta jednoho měsíce k odstranění nedostatků dle směrnice není lhůtou prekluzivní. 

Po předložení předběžných otázek ze strany Maďarska SDEU nejdříve připomenul, že DPH zaplacená na vstupu musí být dle zásady neutrality vrácena, jestliže jsou splněny věcné požadavky, a to i v případě, kdy osoba povinná k dani nevyhověla určitým formálním požadavkům. Opačně tomu může být tehdy, má-li porušení formálních požadavků za následek nemožnost předložit spolehlivý důkaz o splnění věcných požadavků.  

Ze skutečností posuzovaného případu dle SDEU vyplývá, že se spor v původním řízení netýká porušení formálních požadavků, které má za následek nemožnost předložení důkazu o splnění věcných požadavků, ale toho, ke kterému dni musí být tento důkaz předložen. 

SDEU dále připomíná své rozhodnutí ve věci C 133/18 Sea Chefs Cruise Services, dle kterého lhůta jednoho měsíce stanovená ve směrnici není lhůtou prekluzivní. Dle zásady řádné správy by správce daně měl zajistit, aby v rámci svých kontrolních povinností provedl pečlivý a nestranný přezkum všech relevantních aspektů, a zajistil tak, že bude mít při přijímání svého rozhodnutí co nejúplnější a nejspolehlivější informace. V daném případě tedy vnitrostátní právní úprava představuje věcné omezení práva na odvolání

Dle SDEU, je-li žádost o vrácení DPH zamítnuta, má žadatel, který v jednoměsíční lhůtě neposkytl doplňující údaje, právo podat proti tomuto zamítavému rozhodnutí odvolání. V rámci něj má možnost odstranit nedostatky své žádosti předložením doplňujících údajů. Pokud by přitom správce daně nemohl vzít do úvahy opožděnou odpověď, v důsledku čehož jsou tyto opožděné odpovědi systematicky odmítány, správce daně je nutně veden k porušování zásady řádné správy: vydává totiž rozhodnutí, o němž ví, že může vycházet z neúplných či dokonce nesprávných informací.