Zpět na výpis

Soudní dvůr EU k režimu DPH u dotace ve veřejné dopravě

Soudní dvůr Evropské unie se zabýval otázkou, zda je paušální náhrada, kterou poskytuje kraj provozovateli veřejné hromadné dopravy k pokrytí ztrát, součástí základu daně pro DPH. V daném případě byla náhrada poskytována dodatečně jako kompenzace finanční ztráty, nebyla závislá na konkrétním využití jednotlivých přepravních služeb a neměla, dle soudu, přímý vliv na cenovou kalkulaci jednotlivé jízdenky. Soud uzavřel, že nepředstavuje dotaci přímo vázanou k ceně a nevstupuje do základu daně pro výpočet DPH.

Případ se týkal společnosti provozující přepravu cestujících. Společnost zamýšlela uzavřít s územním samosprávným celkem – organizátorem veřejné hromadné dopravy, smlouvy o poskytování dopravy. Cenu jízdenek pro cestující bude určovat organizátor dopravy. Výnos z prodeje jízdenek nebude stačit k pokrytí nákladů provozovatele dopravy, ten proto obdrží od organizátora paušální finanční náhradu na krytí svých ztrát.    

Předmětem sporu bylo, zda je provozovatel povinen odvést DPH z této finanční náhrady. Dle evropské směrnice o DPH jsou dotace přímo vázané k ceně součástí základu daně. Otázkou tedy bylo, zda daná náhrada naplňuje parametry dotace přímo vázané k ceně či nikoli. 

Soudní dvůr k dané věci uvedl následující:

  • aby se jednalo o dotaci, která je přímo vázaná k ceně, musí být nejdříve vyplacena příjemci s tím účelem, aby dodal určité zboží nebo poskytl určitou službu;
  • je nutné ověřit, že kupující daného zboží/služby mají z této dotace prospěch, tedy že cena pro něj byla poměrně snížena o dotaci; 
  • plnění, které se příjemce dotace zavázal poskytnout, musí být přinejmenším určitelné. 


​Soudní dvůr v daném případě uzavřel, že paušální náhrada není vyplácena provozovateli, aby poskytoval přepravní službu určitému příjemci této služby, a že nemá vliv na cenu jízdenky. Cena není stanovena tak, aby se úměrně snížila podle náhrady vyplacené provozovateli. Naopak – náhrada je poskytována dodatečně a není závislá na konkrétním použití přepravních služeb, ale závisí na počtu nabízených vozokilometrů. Dle soudu tak tato náhrada nespadá pod pojem „dotace přímo vázané k ceně“ a nevstupuje do základu daně pro stanovení DPH.

Soud dále uvedl, že tento závěr nezpochybňuje skutečnost, že by bez náhrady cena jízdenek musela být pro cestujícího vyšší. Nezbytně každá  dotace bude mít dopady na výpočet ceny, ať už kalkulaci ceny provádí příjemce dotace nebo organizátor. Jak přitom vyplývá z předchozí judikatury Soudního dvora, pouhá skutečnost, že dotace může mít vliv na cenu zboží/služeb dodávaných příjemcem dotace, nestačí k tomu, aby tato dotace byla zdaněna jakožto dotace přímo vázaná k ceně. 

Soudní dvůr se také zamýšlel nad tím, zda dotace v daném případě nepředstavuje úplatu od třetí osoby za poskytované přepravní služby. Dospěl k závěru, že nikoliv. A to z důvodu, že ze služeb veřejné hromadné dopravy mají prospěch nikoli osoby, které mohou být jasně identifikovány, ale všichni potenciální cestující, a dále z důvodu, že náhrada se vypočítá bez zohlednění totožnosti a počtu uživatelů poskytnuté služby.