Dopady amerických cel


Americká vláda zavádí cla na dovoz zboží, což může zvýšit náklady firem. KPMG ve spolupráci s americkými kolegy upozorňuje na aspekty, které ovlivňují výši cla, například správnou klasifikací zboží, využití volných obchodních zón nebo ověření původu zboží.
V poslední době zavedla americká administrativa nová cla na dovoz zboží do USA, což může mít významný dopad na náklady podniků. Základní clo je aktuálně 10 % a dodatečná cla, která byla uvalena na EU, jsou ve výši 20 %. Daňový tým KPMG nabízí řešení, jak identifikovat příležitosti k úsporám a zmírnit náklady.
Ve spolupráci s kolegy z KPMG USA uvádíme několik aspektů, které mohou ovlivnit výši cla. Jednou z možností je využití konceptu „First Sale for Export“, který v dané situaci umožňuje stanovit clo na základě prvotní prodejní ceny výrobce, místo finální ceny placené dovozcem. Správné stanovení původu zboží tak, aby byla získána odpovídající preference z dohod o volném obchodu a správná klasifikace zboží pro celní účely, mohou rovněž vést k nižším celním sazbám. Je také důležité vyčlenit náklady, které se nemusí zahrnovat do celní hodnoty, jako jsou provize, licenční poplatky či část nákladů na dopravu a pojištění.
Podniky mohou také požádat o vratku cla u zpětných cenových narovnání (TP adjustmentů) směrem dolů nebo o 99% vratku cla u zboží, které je finálně vyvezeno z USA nebo zničeno. Další možností je umístění zboží do „Free Trade Zone“ nebo „Bonded Warehouse“, což umožňuje odložit platbu cla do doby, než zboží opustí zónu či sklad.
Americký federální soud na konci května sice pozastavil Trumpem zavedená cla, nicméně odvolací soud je necelých 24 hodin poté opět obnovil. Je proto potřeba na tuto situaci reagovat, např. pomocí jedné ze zmíněných variant.
V případě zájmu o analýzu vašich možností se neváhejte obrátit na náš tým.