Zpět na výpis

Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele: Otázky pro zástupce GFŘ a MPSV

V příštím roce se zaměstnavatelé dočkají zásadní změny v oblasti daní a odvodů za poslední roky. Dosavadní desítky formulářů a výkazů nahradí jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele (JMHZ). O tom, co se chystá a na co se mají firmy připravit, diskutoval v pořadu Daňovky On Air Petr Toman s generální ředitelkou GFŘ Simonou Hornochovou a Tomášem Machancem, ředitelem odboru sociálního pojištění MPSV.


Petr Toman: JMHZ dle mého názoru představuje jednu z nejzásadnějších změn v procesu vybírání daní za posledních několik let, možná i desetiletí. Můžete krátce shrnout, o čem JMHZ bude?

Tomáš Machanec: K 1. dubnu příštího roku se připravuje – a legislativně už je z velké části schválena – velká změna vykazování zaměstnavatelů vůči státním institucím. V současné době zaměstnavatelé posílají řadu hlášení, registrují se vůči ČSSZ i vůči finanční správě a pak posílají výkazy nejen těmto dvěma organizacím, ale i Českému statistickému úřadu, úřadu práce a dalším. K 1. dubnu příštího roku toto vykazování sjednotíme. Registrace zaměstnavatele bude pouze jedna – vůči ČSSZ. Finanční správa ji bude přebírat a stávajících asi 25 různých výkazů nahradíme pravidelným měsíčním hlášením, které zaměstnavatel pošle jednomu subjektu. Tím je ČSSZ, kterému pošle o všech svých zaměstnancích značnou sadu údajů. MPSV tyto údaje přepošle jednotlivým organizacím, a to jen ty údaje, které každé z nich náleží.


Obsah poskytovaných informací


Petr Toman: Když se zaměříme na obsah údajů, které budou zasílány, a porovnáme je se současným stavem – bude se jednat pouze o shrnutí, nebo přibydou i nové informace, které dosud finanční správě nebo ČSSZ poskytovány nejsou?

Simona Hornochová: Pro finanční správu to bude nové v tom, že zaměstnavatelé budou poskytovat údaje, které dosud evidovali pouze interně na mzdových listech. Snažili jsme se sadu údajů nastavit tak, aby v ní nebyly žádné, které už zaměstnavatel nesbírá. Finanční správa tak bude mít každý měsíc detailní informace, individuálně za všechny zaměstnance, tak jak je dosud měl jen zaměstnavatel. Ostatní instituce vycházejí z 25 formulářů, které budou sloučeny do jednoho, a pochopitelně by se údaje neměly dublovat. 


Petr Toman: Rozumím tomu tak, že informace, které budou nově poskytovány, zaměstnavatelé stejně musí vést. Nemělo by tedy dojít k tomu, že budou muset zjišťovat další údaje – pouze poskytnou ty, které už dnes mají a neposkytují.

Tomáš Machanec: Ano, zaměstnavatelé nebudou zjišťovat nové informace, v tom se pro ně situace nemění. Pouze budou exportovat údaje častěji a v detailnější struktuře v hlášení. Za oblast pojistného mohu uvést třeba evidenční list důchodového pojištění, který se dnes posílá jednou ročně. Ten přestane existovat a ČSSZ ho bude sestavovat sama z údajů o mzdách a vyměřovacích základech zaměstnanců.


Petr Toman: Zásadní výhodou pro zaměstnavatele je tedy snížení počtu formulářů a termínů a jejich sjednocení. Stát naopak získá údaje najednou a v jeden okamžik. A také získá nové informace, které povedou k digitalizaci daňové správy.

Simona Hornochová: Je to obrovský krok, který se musí povést. Je totiž podmínkou pro přechod do další fáze – zřízení jednoho inkasního místa. Proto je nyní extrémně důležité, aby se všichni zaměstnavatelé zajímali u poskytovatelů mzdových softwarů, že už připravují systémy tak, aby data v požadované struktuře uměla posílat měsíčně do sběrného místa JMHZ. Momentálně je v připomínkovém řízení nařízení vlády, které obsahuje strukturu údajů, jež by měly být takto poskytovány.


Klíčové termíny a první hlášení


Petr Toman: Pokud se zaměříme na základní procesy JMHZ, zajímá mě, jaké další informace budou zaměstnavatelé muset posílat a v jakých termínech?

Tomáš Machanec: Zaměstnavatelé budou povinni přihlásit každého nového zaměstnance do evidence JMHZ. Bude to od 1. dubna ve lhůtě 8 dnů, která je stejná jako dnes u ČSSZ. Nové je, že budou přihlašovat všechny zaměstnance, včetně těch na DPČ nebo DPP.

Simona Hornochová: Tato registrace bude zároveň jednotná. To znamená, že už se nebude muset hlásit finanční správě, která bude čerpat údaje z evidence ČSSZ. Budou zde evidováni i ti zaměstnavatelé, kteří dosud u ČSSZ registrováni nebyli, protože v ČR odváděli pouze daň.


Petr Toman: Jaký postup bude platit pro stávající zaměstnance?

Tomáš Machanec: Údaje o zaměstnancích se budou sdělovat s jednoznačným identifikátorem. Dle zákona se nazývá osobní identifikační číslo. Po termínu 1. dubna 2026 vystaví ČSSZ přes svůj portál se zaručenou identitou seznamy zaměstnanců s těmito identifikátory. Každý zaměstnavatel je bude mít přístupné a bude si je moct stáhnout. S těmito identifikátory pak bude údaje o zaměstnancích posílat každý měsíc do 20. dne následujícího měsíce. Identifikátor má usnadnit situaci – zaměstnavatel nebude muset každý měsíc uvádět všechny údaje, ale jen identifikátor, pod kterým se data propojí.


Petr Toman: Podívejme se na hlavní termíny, od kterých zákon nabyde účinnosti a kdy vzniknou povinnosti.

Simona Hornochová: Klíčové datum, kdy by měly systémy na straně zaměstnavatelů fungovat, je 1. dubna 2026, protože se spustí část registrací a finanční správa přestane přijímat registrace zaměstnavatelů. První hlášení by mělo být podáno do 20. května za měsíc duben. Do konce června by měly být dohlášeny údaje za první kvartál.
 

Kompletní záznam rozhovoru z pořadu Daňovky On Air, včetně shrnutí důležitých termínů, si přehrajte zde.