Návrh na zjednodušení administrativy – Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) chce od roku 2026 spustit projekt Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele (JMHZ), které by mělo firmám výrazně snížit administrativu v zaměstnanecké agendě. Dnešních 25 různých měsíčních hlášení nahradí jedno jediné.
V současnosti zaměstnavatelé podávají různé formuláře na mnoha úřadech (např. MPSV, správách sociálního zabezpečení, úřadech práce, orgánech finanční správy, Českému statistickém úřadu). Ty často obsahují duplicitní údaje o zaměstnancích, jejich výdělcích, pojistných odvodech apod. Podle návrhu zákona o JMHZ budou všechny tyto povinnosti sloučeny do jednoho měsíčního hlášení. Data tím budou centralizována a jednotlivé úřady je budou sdílet.
JMHZ se bude podávat elektronicky jedinému subjektu – MPSV, a to ve lhůtě do 20. dne kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, který je obsahem hlášení. Zaměstnavatelé, kteří doposud s úřady nekomunikovali elektronicky, budou muset své systémy přizpůsobit, případně využít stávající portál MPSV nebo datové schránky.
V rámci JMHZ bude vedena i evidence za jednotlivé zaměstnance, což má přinést benefity i pro ně. Jde například o předvyplněné daňové přiznání ze strany finanční správy pro příjmy ze závislé činnosti nebo o podpůrné údaje pro žádosti v případě dávek státní sociální podpory.
Plnění povinností zaměstnavatelů vůči zdravotním pojišťovnám stávající návrh zatím nezahrnuje. S jeho rozšířením o zdravotní pojišťovny se však uvažuje v dalších etapách projektu.
JMHZ má být zavedeno k 1. lednu 2026 s tím, že od července 2025 se bude celý projekt testovat v pilotní fázi pro zaměstnavatele státní správy a vybrané zaměstnavatele.