Nejen daň z příjmů fyzických osob pod drobnohledem NKÚ
Od června minulého roku až do letošního jara prověřoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) správu daně z příjmů fyzických osob (DPFO). Kontrolní závěr nešetří kritikou na adresu finanční správy. NKÚ ve zprávě také odhadem vyčíslil, kolik stojí správa této daně zaměstnavatele. Současně je ve zprávě nastíněn nový směr, kterým by se finanční správa měla či bude ubírat.
NKÚ se během kromě jiného kontroly zaměřil na postup správců daně i na celkovou efektivitu, účelnost a hospodárnost správy této daně. Na samotný systém správy DPFO se snesla vlna kritiky. Kontroloři mu vytýkají nepřehlednost a složitost kvůli celé řadě výjimek.
Zároveň NKÚ odhalil nedostatky ve vyřizování elektronických podání. Ve 24 % případů bylo podání odmítnuto z důvodu, který nebránil správnému zjištění a stanovení daně – ve většině z těchto případů se jednalo o formální chyby. Ve více než 5 % kontrolovaných případů finanční úřad nezákonně uložil pokutu za nepodání přiznání, aniž by poplatníka vyzval k odstranění vad chybného podání. Současně NKÚ správcům daně vytkl, že dostatečně neprověřovali splnění podmínek pro uplatnění odpočtů a slev na dani. Příčinu tohoto postupu NKÚ spatřuje v nemožnosti automatizovaně zkontrolovat oprávněnost těchto odpočtů, resp. naplnění podmínek pro jejich uplatnění. Pro lepší správu této daně byla v roce 2016 zavedena do systému daňové správy centrální evidence vyživovaných dětí. Finanční správa také nedávno jednala s Českou asociací pojišťoven a Českou správou sociálního zabezpečení o možné spolupráci a výměně informací.
Nedostatky spatřuje NKÚ také v tom, že finanční správa nemá individuální údaje o jednotlivých poplatnících DPFO ze závislé činnosti, což jí neumožňuje zaměřit kontrolní činnost na rizikové oblasti. Během let 2013 – 2015 bylo tak provedeno 21 408 daňových kontrol u DPFO z přiznání a bylo doměřeno 663 mil. Kč. U DPFO ze závislé činnosti bylo provedeno 12 989 daňových kontrol a doměřena daň v hodnotě 250 mil. Kč (v průměru u kontrolovaných subjektů 19 tis. Kč na dani ze závislé činnosti a 31 tis. Kč na DPFO u subjektů, které podávají daňová přiznání).
Správa DPFO byla i tak vyhodnocena jako poměrně efektivní. Zatímco na správu všech daní připadá na 1 Kč nákladů 73 Kč všech daňových příjmů, u DPFO je to zhruba 156 Kč. Podle NKÚ efektivitu výrazně zvyšuje přenesení značné části správy daně na plátce příjmů – zaměstnavatele. Ti dle propočtů NKÚ nesou náklady související se správou DPFO ve výši 948,5 mil. Kč ročně.
Reakce finanční správy na zprávu NKÚ na sebe nedala dlouho čekat. Ministerstvo financí dalo NKÚ za pravdu, že systém DPFO je nepřehledný a složitý. Hned druhým dechem nabízí lék v podobě nového zákona o daních z příjmů, který se nyní připravuje. Ministerstvo slibuje, že nový zákon bude jednoduchý a odolnější proti častému zavádění daňových výjimek. Ministerstvo se také zastalo chybujících úředníků. Lidská pochybení, která objevil NKÚ, lze „přeci napravit odvoláním proti rozhodnutí o pokutě“. Ve vzduchu však zůstává otázka, kolik těchto chyb zůstalo bez nápravy.
Finanční správa připomíná, že stále pracuje na projektu MOJE daně. Slibuje si od něj zjednodušení správy daní. MOJE daně mají být MOderní a JEdnoduché. Nový elektronický systém a portál sází na potenciál moderních informačních technologií. Doufejme, že zvolené technologické řešení bude a zůstane moderní. Přeci jen program T602, na kterém je postavený současný ADIS, byl v 90. letech minulého století také výdobytkem moderních informačních technologií.