Zpět na výpis

Nové nařízení ESPR zakazuje ničení neprodaného oblečení

V EU platí nové nařízení o ekodesignu (ESPR), které se vztahuje na většinu výrobků a jehož cílem je zlepšit jejich udržitelnost a podpořit cirkulární ekonomiku. Shrnujeme, co přesně nařízení zavádí a jaký je jeho význam pro spotřebitele a podnikatele.

Nařízení ESPR nahrazuje z velké části směrnici o ekodesignu a výrazně rozšiřuje její působnost. Zatímco směrnice se vztahuje pouze na výrobky spojené se spotřebou energie, jako jsou domácí spotřebiče, nařízení ESPR pokrývá prakticky všechny fyzické výrobky od oblečení po knihy, nábytek, stavební produkty, obaly a elektroniku. Vyjmuty jsou potraviny, krmiva nebo léčivé výrobky.

ESPR nestanovuje konkrétní požadavky na ekodesign výrobků, ale pouze rámec, na jehož základě bude Komise stanovovat další pravidla. Ta budou muset obsahovat požadavky na trvanlivost, spolehlivost, opětovnou využitelnost, modernizovatelnost či opravitelnost výrobků a další. Cílem by mělo být zlepšení těchto jednotlivých aspektů výrobků. Požadavky na ekodesign však nesmí mít významný negativní dopad na funkčnost výrobku pro uživatele, jeho cenu ani konkurenceschopnost podnikatelů. Kromě ekodesignu bude Komise stanovovat i pravidla týkající se výkonnosti výrobků nebo poskytovaných informací. 


Digitální pas výrobku

ESPR nově zavádí digitální pas výrobku, ve kterém budou zaznamenány informace týkající se udržitelnosti. Ty budou přístupné elektronicky, což spotřebitelům, podnikatelům i státním orgánům usnadní rozhodování. 

Informace, které mají být do digitálního pasu zahrnuty, určí Komise v úzké konzultaci se zúčastněnými stranami a budou záviset vždy na konkrétním výrobku. Tyto informace mohou zahrnovat například:

  • technické parametry výrobku,
  • materiály a jejich původ,
  • činnosti spojené s opravami,
  • možnosti recyklace,
  • dopady životního cyklu na životní prostředí.


Zákaz ničení neprodaných výrobků

ESPR zavádí také zákaz ničení neprodaného textilu a obuvi a otevírá cestu k podobným zákazům v dalších odvětvích, pokud se prokáže jejich potřeba. 
Velké a střední podniky ve všech výrobních odvětvích budou muset každoročně zveřejňovat na svých internetových stránkách informace o neprodaných spotřebních výrobcích, například o počtu a hmotnosti výrobků, které vyřazují, a o důvodech, proč tak činí. Poprvé budou muset velké podniky zveřejnit tyto informace během prvního účetního období platnosti ESPR, střední podniky pak od 19. července 2030.

Nařízení je již platné a použitelné. Zákaz ničení neprodaných výrobků bude účinný od 19. července 2026