3. 3. 2020
3. 3.
2020
První evropská regulace online platforem


12. července tohoto roku se stane účinným nařízení o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovaných služeb. Jako vůbec první evropský právní předpis bude v EU regulovat vztahy „platform-to-business“ (P2B).
Primárním cílem nařízení EP a Rady EU č. 2019/1150 je vytvořit bezpečné a transparentní prostředí pro malé a střední podniky a obchodníky na online platformách. Online platformy mají ve vztahu k mezinárodním trhům unikátní možnosti a tvoří základ podnikání pro více než milion společností.
Podle průzkumu tyto platformy využívá přes 40 % malých a středních podniků v EU. Tyto praktiky v konečném důsledku vedly k nedořešeným sporům a hlavně k významným ztrátám na tržbách postižených společností.
Nařízení bude přímo aplikovatelné na celý ekosystém online platforem, které fungují v EU. To zahrnuje např. online tržiště, online obchody s aplikacemi, sociální média užívaná pro obchodní činnost, srovnávače cen atd. Dotkne se tedy nejen online gigantů, ale postihne i ty nejmenší startupy, které poskytují online zprostředkovatelské služby.
Za daných podmínek se nařízení bude vztahovat v určité míře i na internetové vyhledávače (zejména pokud jde o transparentnost). Nedotkne se však internetových obchodů, které slouží jako přímý kontakt mezi společností a zákazníkem, za předpokladu, že obchodník zde prodává produkty přímo a neslouží jako zprostředkovatel mezi zákazníkem a třetí osobou (např. online supermarkety, e-shopy konkrétní značky).
Nejdůležitější změny, které nařízení přinese, a jejich dopad na vztah online platforem a společností:
Podle průzkumu tyto platformy využívá přes 40 % malých a středních podniků v EU. Tyto praktiky v konečném důsledku vedly k nedořešeným sporům a hlavně k významným ztrátám na tržbách postižených společností.
Nařízení bude přímo aplikovatelné na celý ekosystém online platforem, které fungují v EU. To zahrnuje např. online tržiště, online obchody s aplikacemi, sociální média užívaná pro obchodní činnost, srovnávače cen atd. Dotkne se tedy nejen online gigantů, ale postihne i ty nejmenší startupy, které poskytují online zprostředkovatelské služby.
Za daných podmínek se nařízení bude vztahovat v určité míře i na internetové vyhledávače (zejména pokud jde o transparentnost). Nedotkne se však internetových obchodů, které slouží jako přímý kontakt mezi společností a zákazníkem, za předpokladu, že obchodník zde prodává produkty přímo a neslouží jako zprostředkovatel mezi zákazníkem a třetí osobou (např. online supermarkety, e-shopy konkrétní značky).
Nejdůležitější změny, které nařízení přinese, a jejich dopad na vztah online platforem a společností:
- Zákaz určitých nekalých praktik
- Zákaz omezení, pozastavení či ukončení poskytování služeb bez vysvětlení.
- Změny obchodních podmínek musí být srozumitelné a hlášené předem (alespoň 15 dnů).
- Větší transparentnost online platforem
- Platformy musí zveřejnit parametry, podle kterých hodnotí produkty na svých stránkách.
- Pokud platforma zároveň na své stránce nabízí i své produkty, musí popsat jakékoliv rozdílné zacházení, které ve vztahu k nim uplatňuje v porovnání s ostatními produkty.
- Nové metody řešení sporů
- Platformy musí vytvořit interní systém pro řešení stížností, přičemž z tohoto pravidla jsou vyjmuty malé podniky (obrat méně než 10 mil. eur a méně než 50 zaměstnanců).
- Platformy budou povinny poskytnout společnostem možnost řešit problémy s využitím mediátorů.
- Přístup k údajům
- V obchodních podmínkách budou platformy povinny popsat, za jakých podmínek a k jakým údajům (osobním či jiným) mají společnosti přístup.
- Vynucování
- Organizace a sdružení s oprávněným zájmem na zastupování obchodníků se budou moci u soudu domáhat narovnání jakéhokoliv nesouladu s pravidly stanovenými nařízením.
Na hodnocení celkového dopadu nařízení na jednotlivé aktéry a digitální trh je příliš brzy. Nicméně už teď můžeme konstatovat, že digitální prostředí se neustále vyvíjí, což reflektuje i nařízení, které počítá s pravidelným monitoringem a vyhodnocováním jeho dopadu nejen na ekonomiku online platforem.
Nařízení je přímo aplikovatelné na všechny členské státy EU a do jeho účinnosti nezbývá ani pět měsíců. Dotčené platformy mají nejvyšší čas začít aktualizovat své obchodní podmínky.
Nařízení je přímo aplikovatelné na všechny členské státy EU a do jeho účinnosti nezbývá ani pět měsíců. Dotčené platformy mají nejvyšší čas začít aktualizovat své obchodní podmínky.
Sdílet článek
Mohlo by vás zajímat
Všechny články z kategorie Právo
27. 1. 2025
27. 1.
2025
Novela Lex Ukrajina putuje k podpisu prezidenta
1. 11. 2024
1. 11.
2024
Nová regulace kratomu či konopí s nízkým obsahem THC
2. 12. 2024
2. 12.
2024
Rovnost na pracovišti po převzetí zaměstnanců: Jak řešit rozdílné nároky?
4. 2. 2025
4. 2.
2025