Zpět na výpis

Veřejný Country by Country Reporting se blíží – českým firmám se krátí čas

Významné české skupiny i české společnosti, které působí v rámci velkých nadnárodních skupin, čeká nová výzva. Budou muset zveřejňovat citlivé finanční informace podle směrnice EU 2021/2101 již za rok 2025. Doposud se obdobné informace sdělovaly pouze správci daně. Nová povinnost ukládá informace zveřejnit jak ve veřejném rejstříku, tak na webových stránkách společnosti.

O co jde a koho se to týká?

Společnosti budou mít povinnost zveřejnit tzv. zprávu o daních z příjmů. Obsahuje mimo jiné informace o výnosech, aktivech, splatné dani, odložené dani a počtu zaměstnanců. Všechny údaje se uvádějí vždy v součtu za jednu jurisdikci. Zveřejňovat se bude poprvé za období, která započala po 22. červnu 2024. Zpráva musí být zveřejněna do 12 měsíců po skončení daného účetního období. 

V České republice se povinnost týká dvou skupin společností. 
 

  1. Samostatné české společnosti, které nejsou součástí nadnárodní skupiny, dosáhly čistého obratu 19 miliard Kč a mají v zahraničí pobočku nebo stálou provozovnu. Jedná se o velké české firmy, které působí nezávisle, ale mají mezinárodní působnost například formou zahraniční pobočky nebo dceřiné společnosti. Všechna tři kritéria musí splnit současně.
     
  2. České společnosti, které jsou součástí nadnárodní skupiny, jež dosáhla konsolidovaných výnosů 750 milionů eur. Zde je klíčové, že se sleduje obrat celé skupiny, nikoli jen české entity. To znamená, že i relativně malé české dceřiné společnosti může vzniknout povinnost, pokud je součástí velkého zahraničního koncernu. Hranice 750 milionů eur odpovídá standardům OECD pro velké nadnárodní skupiny a je výrazně nižší než požadavek na samostatné české společnosti.


U obou skupin se finanční hranice testuje za dvě po sobě jdoucí období, přičemž povinnost sestavit a zpřístupnit zprávu vzniká až za druhé období, ve kterém byla hranice překročena. V případech, kdy je účetním obdobím nejvyšší mateřské společnosti kalendářní rok, je pak první rok, na který se tato povinnost vztahuje, rok 2025. Poslední den lhůty, ve které je nutné zprávu za 2025 zveřejnit, tak připadá na 31. prosince 2026.


Jaké povinnosti mají české společnosti?

Existují dvě základní povinnosti – zprávu sestavit a zprávu zpřístupnit. Povinnost sestavit zprávu budou mít především nejvyšší mateřské společnosti a pak samostatné společnosti splňující výše uvedený limit. V České republice se řádově jedná o nižší desítky společností.

Složitější je situace s povinností zprávu zpřístupnit, kde záleží na struktuře skupiny a umístění mateřské společnosti. Rozdílné povinnosti budou mít společnosti ze skupin s mateřskou společností v České republice, v Evropské unii a mimo ni. Pokud má česká společnost povinnost zprávu zpřístupnit, musí ji zveřejnit v českém veřejném rejstříku a současně uvést odkaz na zprávu na svých internetových stránkách.

Přestože je formát zprávy pro celou Evropskou unii jednotný, způsob zpřístupnění a jazyk se v jednotlivých zemích významně liší. Může tak nastat situace, kdy česká společnost bude nucena sledovat nejen domácí požadavky, ale i pravidla v zemích, kde skupina působí.


Sankce – co hrozí při porušení?

České společnosti, které povinnosti podcení, čekají citelné pokuty až do výše 3 % hodnoty čistých aktiv. V případě konsolidující účetní jednotky může pokuta dosáhnout velmi vysokých hodnot, neboť tato 3 % se počítají z konsolidovaných čistých aktiv.


Jak se připravit?

Příprava závisí na postavení konkrétní společnosti ve skupině. České nejvyšší mateřské společnosti čeká nejnáročnější úkol – musí provést analýzu celé skupiny a zmapovat všechny entity a jurisdikce, nastavit systémy pro sběr dat napříč celou skupinou, vytvořit jednotný reportingový proces a zajistit správné zveřejnění ve všech zemích působení.

České dceřiné společnosti mají jednodušší, ale neméně důležitý úkol. Musí se ujistit, že mateřská společnost zprávu sestavila, zajistit splnění českých požadavků na zveřejnění a koordinovat s mateřskou společností včasné dodání potřebných dat.

Kromě splnění formálních povinností je důležité vyhodnotit reputační dopady zveřejněných dat. Společnosti by si měly ujasnit, jaký obraz zveřejněná čísla vytvoří, jak je interpretuje veřejnost a jaké dotazy mohou vznést média. Z konkurenčního hlediska je třeba zvážit, jaké informace získá konkurence, jak minimalizovat negativní dopady a případně jak využít transparentnost jako konkurenční výhodu.


Termín se blíží, přípravy je třeba zahájit včas

Nová pravidla veřejného Country by Country Reportingu přinášejí vyšší transparentnost – ale současně i vyšší tlak na české společnosti a nadnárodní skupiny. Mohou znamenat významnou administrativní zátěž, ale také příležitost ukázat zodpovědný přístup k daňové povinnosti. 

Termín prvního zveřejnění se neúprosně blíží. Společnosti, které začnou s přípravou nyní, budou mít výraznou výhodu před těmi, které vyčkávají. Zaváhání může být nejen drahé z hlediska sankcí, ale také škodlivé pro reputaci.