E-fakturace v Německu má zelenou


Od 1. ledna 2025 jsou společnosti usazené v Německu povinny používat elektronickou fakturaci pro všechny transakce mezi lokálními obchodními partnery. Německo je tak první zemí, která zavedla elektronickou fakturaci podle schválené směrnice VAT in the Digital Age (ViDA). Tento krok vede k nutnosti digitalizace podnikových procesů – a výhledově nejen v Německu.
Elektronická fakturace, známá také jako e-invoicing, bude povinná pro všechny transakce mezi rezidentními, tedy německými obchodními subjekty (transakce B2B). Výjimkou budou daňové doklady vystavené za plnění, která jsou od DPH osvobozena, daňové doklady vystavené na částky do 250 eur a jízdenky. V těchto případech mohou být daňové doklady papírové nebo v jiném elektronickém formátu (např. PDF), tedy bez strukturovaného datového formátu.
Elektronická fakturace aktuálně neplatí pro zahraniční subjekty, například to mohou být ty, které mají na území Německé spolkové republiky „pouze“ registraci k DPH. Od 1. ledna 2025 do 1. ledna 2027 trvá přechodné období, kdy je možno využívat standardní tištěné daňové doklady a ty jsou postaveny na roveň elektronickým daňovým dokladům. Českých subjektů se e-invoicing může týkat nepřímo. Pokud máte německé dodavatele, měli byste být připraveni na možnost, že dodavatel nebude schopen technicky rozlišit, kdy vystavuje daňový doklad německému a kdy zahraničnímu zákazníkovi. V takovém případě je potřeba, aby české společnosti byly připraveny na konverzi e-dokladu z formátu XML nebo UBL do okem čitelného formátu (např. PDF nebo HTML).
E-doklady vystavované německými společnostmi na lokální transakce jsou již kompatibilní s evropskou normou EN 16931, která vyplývá ze směrnice ViDA. Jedná se o strojově čitelné formáty, například standard XRechnung nebo ZUGFeRD (verze 2.0.1 a vyšší), případně hybridní verze. Akceptovatelné jsou také formáty EDI dle standardu EDIFACT.
Běžné soubory PDF bez integrovaných datových sad nebudou po 1. lednu 2027 akceptovány. E-doklady musí stále zajistit autenticitu původu, integritu obsahu a čitelnost.
Zavedení povinné elektronické fakturace v Německu znamená zásadní změnu v oblasti daňové administrativy a obchodní komunikace. Obchodníci by měli věnovat pozornost přípravě na nové povinnosti, včetně zavedení technické infrastruktury pro příjem, vydávání a čtení e-dokladů, aby se vyhnuli riziku daňových sankcí a případné ztráty nároku na odpočet DPH.
Pokud se vás elektronická fakturace již týká nebo řešíte potřebu upravit e-doklady do formátu čitelného lidským okem, neváhejte se na nás obrátit.