Modernizace spotřebitelských pravidel

Nová směrnice EU přináší revizi pravidel spotřebitelského práva. Členské státy je nyní musejí zavést do svých právních řádů. Vedle rozšíření povinností obchodníků vůči spotřebitelům se významně zvyšují možné sankce za jejich porušení.

Směrnice (EU) 2019/2161 o lepším vymáhání a modernizaci právních předpisů Unie na ochranu spotřebitele je součástí tzv. Nových opatření (New Deal for Consumers) směřujících k posílení spotřebitelských práv s ohledem na digitální technologie. Upravuje čtyři stávající směrnice na ochranu spotřebitele. Rozšířeny jsou samotné definice online tržiště a produktu, kterým se nově rozumí i digitální služby a digitální obsah. 

Nová úprava se týká například umělého navyšování cen při slevových akcích. S výjimkou zboží podléhajícího rychlé zkáze musí obchodník v popisu slevy uvést i původní cenu, která byla platná alespoň 30 dní před slevou. 

K dalším nešvarům, které směrnice řeší, patří falešné uživatelské recenze. Provozovatelé budou nově odpovídat za jejich pravost. Postiženo je i dodávání zboží dvojí kvality do různých států, ledaže je rozdíl v kvalitě způsoben objektivními faktory a spotřebitel je o tom dostatečně informován. Spotřebiteli musí být dostatečně vysvětlen i způsob umístění produktů v nabídce především ve vztahu k placené reklamě. Také vztahy na online tržištích musí být transparentně popsány. 

Informační povinnost se nově uplatní i v případě personalizace cen automatizovaným rozhodováním, poměrně běžným u prodeje letenek a jízdenek, či v případě odlišné ceny při přístupu přes cenový srovnávač v porovnání s přímou návštěvou internetové stránky. 

Změn doznává také náprava újmy spotřebitele a především maximální výše pokuty, která u porušení s unijním rozměrem může dosahovat až čtyři procenta ročního obratu či dva miliony eur. 

Členské státy musí přijmout adekvátní pravidla do 28. listopadu 2021 a používat je od 28. května 2022. 

 

Sdílet článek