Datové schránky čekají velké změny. Bude zřízena i vám?
Všudypřítomný důraz na digitalizaci bude mít dopad i na komunikaci přes datové schránky. Jaké novinky přináší novelizace zákona, který provoz „datovek“ upravuje? První změny nastávají již od 1. ledna 2022.
Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, jenž obsahuje úpravu datových schránek, doznal významných změn. Pět novel postupně nabývá účinnosti v období od 1. ledna 2022 do 1. července 2023. Tyto důležité novinky byste neměli přehlédnout, mohou se totiž dotknout i osob, které doposud datovou schránku nemají.
První změna se týká soukromých datových zpráv, tedy zpráv od fyzických a právnických osob, které nejsou veřejnými subjekty. Od 1. ledna 2022 je všem osobám s datovou schránkou automaticky povoleno doručování soukromých datových zpráv. Fyzické osoby, které nepodnikají, mají možnost přijímání těchto soukromých zpráv vypnout, právnické osoby a podnikající fyzické osoby nikoliv.
Za účelem sjednocení režimu pro doručování datových zpráv od soukromých i veřejných subjektů bude na soukromé datové zprávy rozšířena fikce doručení, která doposud platila pouze pro datové zprávy od orgánů veřejné moci. Pokud se tedy majitel do datové schránky nepřihlásí do 10 dnů ode dne doručení datové zprávy, bude se zpráva desátým dnem považovat za doručenou. Majitelé datových schránek by tak měli zpozornět a zásilky ze svých datových schránek pečlivě vyzvedávat.
Nejmarkantnější změna nás čeká od 1. ledna 2023, kdy se rozšíří okruh subjektů, které musí mít datovou schránku. „Datovka“ bude automaticky zřízena všem právnickým osobám a podnikatelům. Vedle společností zapsaných v obchodním rejstříku získají datovou schránku také právnické osoby zapsané ve spolkovém či nadačním rejstříku, rejstříku ústavů, společenství vlastníků jednotek nebo obecně prospěšné společnosti.
Mimo to bude datová schránka zřízena každé fyzické osobě, která použije prostředek pro elektronickou identifikaci vydaný v rámci kvalifikovaného systému elektronické komunikace. O co se v praxi jedná? Použijete-li například identitu občana, bankovní identitu nebo elektronický občanský průkaz, bude vám poté automaticky vytvořena datová schránka. Nemusíte se však obávat, že se tak stane bez vašeho vědomí nebo že od té chvíle budete muset datovou schránku používat. Jejímu zřízení musí v tomto případě předcházet upozornění a jako majitel můžete požádat o její znepřístupnění (deaktivaci). Pokud tak ale neučiníte, vznikne vám povinnost komunikovat s orgány veřejné moci výhradně přes datovou schránku.