Zpět na výpis

Dorovnávací daně: posunutí lhůt a další navrhované úpravy

Zákon o dorovnávacích daních není v platnosti ještě ani rok a již se připravuje jeho novelizace. Ministerstvo financí nyní zveřejnilo verzi novely po zapracování připomínek. Mezi nejdůležitější změny patří úpravy lhůt pro podávání informačních přehledů a daňových přiznání, zjednodušení povinností při podávání informačního přehledu a úpravy, jejichž cílem je dosáhnout kvalifikovaného statusu české dorovnávací daně.

O první verzi novely jsme vás informovali zde. Upravená verze obsahuje mimo jiné následující změny. 

Lhůta pro podání daňových přiznání pro přiřazovanou a českou dorovnávací daň se sjednocuje na 22 měsíců od skončení výkazního období (tedy pro období kalendářního roku 2024 to bude datum 31. října 2026). Lhůta pro podání informačních přehledů pro přiřazovanou a českou dorovnávací daň činí 15 měsíců od skončení výkazního období, v případě vstupního období 18 měsíců. Termínem pro podání informačních přehledů za vstupní období kalendářního roku 2024 je 30. červen 2026. 

Nově se zavádí možnost splnit informační povinnost k české dorovnávací dani prostřednictvím informačního přehledu k přiřazované dorovnávací dani za předpokladu, že bude obsahovat náležitosti informačního přehledu k české dorovnávací dani a poplatník, který tuto možnost využije, o tom informuje správce daně. V této souvislosti není jasné, zda a za jakých podmínek bude možné kombinovat splnění této povinnosti s možností podat informační přehled nejvyšší mateřskou entitou. 

Důvodová zpráva zdůrazňuje prioritu ministerstva financí zajistit kvalifikovaný status české dorovnávací daně a umožnit tak české dorovnávací dani dosáhnout statusu bezpečného přístavu. Z tohoto důvodů návrh novely obsahuje změny jako například:

  • Rozšiřuje se okruh poplatníků české dorovnávací daně o společný podnik a jeho přidružené osoby (skupina společných podniků), dále o hlavní entity, které nejsou z žádného státu (nejsou rezidentem žádného státu) a jejichž činnosti jsou vykonávány v České republice (za předpokladu, že tyto činnosti mohou být v České republice zdaněny podle příslušné mezinárodní smlouvy) a o entity s prvky daňové transparence ustavené podle českého právní řádu, které nejsou rezidentem žádného státu.
  • Vymezuje se podskupina, kterou se rozumí množina entit, za které se provádí samostatný výpočet efektivní daňové sazby a jurisdikční dorovnávací daně odděleně od ostatních poplatníků (tedy nikoliv společně v rámci jedné jurisdikce).
  • Ruší se možnost volby vycházet pro účely české dorovnávací daně z jiného standardu než toho, který je používán při výpočtu přiřazované dorovnávací daně. Pravidla pro použití účetního standardu budou vycházet z pravidel pro přiřazovanou dorovnávací daň stanovených na základě modelových pravidel.  

Dochází k upřesnění definice daňového zvýhodnění, kterým se rozumí zvýhodnění s přímým dopadem na daňovou povinnost (sleva, bonus). Odpočty od základu daně, zrychlené odpisy a obdobné položky se nebudou pro účely dorovnávacích daní považovat za daňové zvýhodnění, ač se projeví také snížením efektivní sazby daně. Vyplatitelné daňové zvýhodnění je potom takové, které je daňovému subjektu vyplaceno v penězích. Pokud je vypláceno do čtyř let od jeho vzniku, jedná se o kvalifikované daňové zvýhodnění, které nebude snižovat výši daně pro účely výpočtu efektivní sazby daně a bude zahrnuto do výpočtu kvalifikovaného zisku nebo ztráty (v podstatě bude považováno za dotaci, kdy se daňové zvýhodnění přičte ke splatné dani a zároveň navýší kvalifikovaný zisk). Ostatní vyplatitelná či nevyplatitelná daňová zvýhodnění, odpočty atp. budou efektivní sazbu daně snižovat.

Upřesňují se pravidla pro přepočet měn. Veškeré výpočty dorovnávací daně se budou provádět v měně, ve které jsou účetní záznamy vedeny pro účely konsolidované účetní závěrky (měna vykazování). Pro převod částky stanovené v jiné měně na měnu vykazování se použije stejný způsob, jaký by byl použit při sestavování konsolidované účetní závěrky. Následně se pro účely úhrady a správy daně převedou částky vypočtené v měně vykazování na českou měnu, a to podle kurzu devizového trhu vyhlášeného Českou národní bankou pro poslední den zdaňovacího období. Pokud zákon stanoví podmínku založenou na částce vyjádřené v eurech, částky v měně vykazování se pro posouzení této podmínky přepočítají na eura průměrným směnným kurzem vyhlášeným Evropskou centrální bankou za měsíc prosinec předcházející výkaznímu období.

V návaznosti na modelová pravidla dochází k dílčím úpravám ve vymezení rozhodnutí (jednorázová, krátkodobá, střednědobá a dlouhodobá), která bude možné učinit pouze v informačním přehledu, nikoliv v samostatném podání.

Novelu by měla nyní projednat vláda a účinnosti by měla nabýt dnem následujícím po dni vyhlášení. Dle přechodného ustanovení se ovšem novelizované znění použije již pro zdaňovací období započatá ode dne 31. prosince 2023.