OECD vydala doporučení ohledně vlivu pandemie na oblast převodních cen
Specifické ekonomické podmínky v souvislosti s pandemií COVID-19 a reakce jednotlivých vlád na tyto mimořádné okolnosti mají dopad i na oblast převodních cen a uplatňování principu tržního odstupu. Z tohoto důvodu OECD vydala doporučení, jak tento princip aplikovat v kontextu pandemie a jak čelit souvisejícím výzvám.
OECD zdůrazňuje, že směrnice OECD o převodních cenách pro nadnárodní podniky a daňové správy z roku 2017 („směrnice OECD“) by měla i nadále sloužit jako spolehlivé vodítko při provádění analýz převodních cen, a to i za mimořádných okolností vzniklých v důsledku pandemie. Doporučení se tedy zaměřuje spíše na to, jakým způsobem lze aplikovat stávající principy na problémy, které vznikají či se prohlubují v souvislosti s pandemií, než na otázky, které směrnice OECD v současnosti neřeší. Doporučení je výsledkem konsensu 137 států.
Doporučení se zaměřuje na čtyři základní oblasti, které jsou v souvislosti s pandemií COVID-19 chápány jako nejvýznamnější:
- Analýza srovnatelnosti
- Ztráty a alokace specifických nákladů souvisejících s nemocí COVID-19
- Vládní programy podpory
- Předběžná cenová ujednání (advance pricing agreements – APAs)
Doporučení upozorňuje, že přestože jsou čtyři výše uvedené oblasti adresovány odděleně, jedná se o oblasti vzájemně propojené, které je takto třeba i chápat a aplikovat na ně analytický rámec Směrnice OECD jako na celek. V rámci každé z těchto čtyř oblastí se doporučení věnují několika specifickým otázkám.
Celým materiálem se pak prolíná jedno společné sdělení: správné tržně obvyklé řešení jakéhokoli problému bude vždy záviset na specifických skutečnostech a okolnostech předmětné transakce, což bezesporu platí i pro daňové subjekty v České republice. Doporučení vybízejí k pragmatismu a flexibilitě, které mohou pomoci při řešení mnohých komplikovaných případů převodních cen. Musíme si však počkat na to, jakým způsobem jednotlivé finanční úřady zakomponují tato doporučení do svých jednání s daňovými subjekty.